Kapak Tasarımı Ana Hatları
Yılda 2000'i aşkın yeni kitabın çıktığı yayıncılık piyasasında, kitapçılar kitapları öne çıkarmak için her yeri kullanılar—yerlere istiflenmiş fiyatı ucuz kitaplardan, sokağa bakan vitrinleri kaplayan yeni ve çok satan kitaplara kadar, kasanın önündeki "çerez" kitaplardan, masaların üzerine ya da sepetlerin içine yığılmış kelepir kitaplara kadar her yerde, her zevke hitap edecek kitaplar bulunabilir. Kitap almak için yola çıktıysanız, bu zenginlik sizi her şeyden daha mutlu etmelidir; ama kitap yazan biriyseniz, bu rekabetçi pazarın size bir dizi zorluk çıkarması kaçınılmazdır. Kitaplar soylu birer kültür hazinesi olmaları bir yana, aynı zamanda birer üründür; pazarlanması gereken birer ürün. Bu yüzden piyasaya çıkan her kitap, kitabevini ziyaret eden müşterilerin gözünde diğer kitaplardan "daha dikkat çekici," "daha ilgi uyandırıcı" olmayı hedefler. Birkaç saniyede potansiyel bir okurunun dikkatini çekebilmeli; bunun tek yolu da çarpıcı bir kitap kapağı tasarımı yaratabilmektir. Hikayeniz ne kadar heyecanlı olursa olsun, ya da eseriniz edebi anlamda ne kadar güçlü olursa olsun, kitabınız okurun gözünü yakalayamazsa, bu özellikler, kitabı bir türlü sattıramaz. Çünkü çok basit olarak okur sizden haberdar olamaz. aynı zamanda çekici ve iddialı bir dış görünüme de sahip olmalısınız. Değilseniz, binlerce okur, kitabınız önünde duraklamaz, raftaki bir sonraki kitabı incelemeye geçer. Büyük tasarımlar, sadece güzel olanlar değildir, ya da sadece kitabın içeriğini hakkıyla yansıtan tasarımlar değildir; büyük tasarımlar kitap müşterisinin, kitabı ellerine almasını sağlayan, çarpıcı, merak uyandırıcı, ve kitabın kalanından ayrıca düşünülmesi ve uygulanması gereken stratejik tasarımlardır.
Çekici Bir Kapak Tasarımının Önemi
Kitabınızın harika bir kapağa ihtiyaç duyması için beş neden:
- İkinci bir bakış şansı vermek. Kitabınızın kaderi birkaç saniyede belli olur. O birkaç saniye içerisinde okurun dikkatini çekemezse, okur başka bir kitaba yönelir. Çekici bir kapak tasarımı, okurun kitapları gözüyle tararken, sizin kitabınıza ikinci bir bakış atmasını sağlayan tasarımdır.
- Fiyat kaldırmak. Tüketiciler en önce kitabın görsel çekiciliğiyle ilgileniyorlar. Dolayısıyla iyi tasarlanmış bir kitap, müşterilere daha değerli geliyor. Kitabınızın çok satılan kitaplarla aynı fiyatla rekabet etmesini istiyorsanız, kapağınızın da rekabet edebilmesi gerekiyor.
- İlk izlenimler önemli. Kitabınızın kapak tasarımı potansiyel bir okurunuzun yazdıklarınızla ve kitabınızın içeriğiyle kuracağı ilk bağ. İyi işlenmiş bir kapak tasarımı, hikayenizi okurlara tanıtacaktır ve yazdıklarınızla ilgilenmelerini sağlayacaktır.
- Görüşler bir anda oluşur. Kitabınızın kapağına bakarak ve arka kapağını inceleyerek okurların sizinle ve yazdıklarınızla ilgili bir fikir edinmeleri birkaç dakikadan uzun sürmez. Kapağınızın, kitabınızın en iyi özelliklerini öne çıkarmasını sağlayın
- Profesyonelce davranın. Kitabınızın profesyonel eleştirmenler tarafından incelenmesini istiyorsanız, onların karşılarına profesyonel görünen bir kitapla çıkmalısınız.
Tepeye Çık
Kapağınızda Bunlar Olmalı:
- Türünüzdeki başka kitaplarla aynı türde olduğunu belli etmeli, ancak belli özelliklerle onlardan kendini ayırabilmeli.
- Güçlü görsel bir sunum sayesinde okurların dikkatini çekebilmeli ve kitabınızı daha yakından inceleyebilmelerini sağlamalı.
- Hem kitabınızın içeriğini, hem yazma stilinizi yansıtabilmeli. Ancak içeriği yansıtacak diye, vuruculuğundan ödün verilmemeli.
Tepeye Çık
Kapak Paradigmasındaki Değişim
Bilgisayarlar mimari ve mühendislik gibi tasarım-odaklı sektörlerde devrim yarattı. Aynı zamanda kitap kapağı tasarımlarında da yeni estetik beklentiler yarattı. 1980'lerde bütün dünya iyi satan kitap kapağı tasarımları elde etmeye odaklanıyordu, bu bağlamda tasarımcılara kesin sınırlamalar getiriyor ve kişisel tercihleri olabildiğince önemsizleştiriyordu. Baskı öncesi hazırlıklar, renk ayrımı gibi bilgisayarsız yapıldığında saatler süren ve ancak bu işte uzmanlaşmış kişilerin yapabileceği işlerdi. Ancak bilgisayarların devreye girmesiyle, işin teknik tarafı bir anda kolaylaştı ve kitabın kapağının görsel içeriği konusunda yayıncılara ve tasarımcılara daha önce sahip olmadıkları bir seçenek bolluğu yarattı. Tasarımlar elde etme işi kolaylaşınca bir taraftan bilgisayarı ve bir tasarım programı olan herkes birer "tasarımcı" olmaya başladı, diğer taraftan profesyonel tasarımcıların bilgisayarla tanışmaları gerekti. Piyasada aynı anda hem çok iddialı, hem çok amatörce kitap kapağı tasarımlarının bir arada var olmasının temel sebebi bu. Photoshop kullanmayı bilmek kimseyi tasarımcı yapmaz; diğer tarafta Photoshop ya da benzeri tasarım programları kullanmayı bilmeyen bir tasarımcı da artık bu sektörde kolay kolay ayakta duramaz. Ancak piyasada her iki türden de bol bol tasarımcı olunca (yani hem Photoshop bilip tasarımcılık bilmeyen, hem de tasarımcılığı iyi bilip bilgisayarın nimetlerinden yararlanmayı bilmeyen), eski usül çalışan ve bilgisayarla tanışması sancılı olan tasarımcıların bilgisayar desteğiyle yaptıkları çalışmalar bir anda kimsenin bekleyemeyeceği derecede amatörce göründü; diğer tarafta tasarımın kurallarını hiç bilmeyip Photoshop ya da benzeri programları kurcalayarak öğrenen gençler de piyasaya birer "tasarımcı" olarak çıkınca, yüz yıllardır uygulanan belli estetik kanunlar bir anda unutuldu. Buna ek olarak bir zamanlar sadece en büyük ajansların elinde bulunan resim katalogları, bir anda internet üzerinden herkese açıldı. Masaüstü yayıncılığın ve dijital baskı teknolojilerin gelişmesi görüntüde bir kitap hazırlamayı kolaştırırken, aslında standartların daha da yükselmesine neden oldu. Bugün Türkiye'de binlerce yayınevi bulunmasının en temel nedeni, yayıncılığın eskiye oranla daha masrafsız ya da daha kolay yapılabilir bir şey olarak görülmesi. Ama aslında bu gelişmeler nedeniyle yayıncılık kolaylaşmadı, zorlaştı; beklentiler azalmadı, arttı ve rekabet yavaşlamadı, artı. Bu bilinçle yayıncılık yapan yayınevleri, bugün belli satış başarıları ede edebilmektedirler ve en önemlisi süreklilik sağlayabilmektedirler.
Tepeye Çık
Yüksek Kalite Kapak Elde Etme Süreci
Geleneksel yayınevlerinde, kitabı yayıncıya teslim ettikten sonra, yazarların kitaplarıyla pek bir işleri kalmaz. Cinius'da ise yazarların kitap matbaaya gidinceye kadar, yani başka bir deyişle, yazdıkları metin, elle tutulur bir kitaba dönüşünceye kadar her zaman söz hakları var. Bundan da daha doğal bir şey olamaz aslında. Kitabınızın kapak tasarımını yapacak tasarımcı, siz ona beklentilerinizi ne kadar iyi anlatabilirseniz, o kadar kitabın içeriğiyle uyumlu bir tasarım ortaya çıkarabilecektir. Bu özgün yazar-tasarımcı ilişkisi, kitabın kapağının sadece, kitabın adının ve yazarın adının yazılı olduğu bir yüzey olmaktan çıkıp, başlı başına, bağımsız sanatsal bir ürün olmasını sağlamaktadır. Bir kitabın kapağını yapmak, kitabın metnini yazmaktan çok daha kısa bir zaman alsa da, piyasada kitap demek kapak demektir. Bir kitabevinde ayaküstü kitapları inceleyen biri, kitabın metnini inceleyip kitabı alamaz, ancak kapağını inceleyip alabilir. Kapak, metnin içinde yer alan düşünceleri ve sanatsal öğeleri iyi yansıtabilmeli (böylelikle kitap doğru kitleye ulaşacak, ve okurunun beklentilerini karşılayıp onu memnun edecektir) ve aynı zamanda kitabın iyi satabilmesi için gerekli ve olmazsa-olmaz öğeleri de içermelidir. Bunlar sadece tasarım öğeleri değil, güçlü bir kanca, alanında yetkin başkaları tarafından yapılmış eleştiriler varsa onlar ve elbette ki merak uyandırıcı bir kapak yazısıdır. Tasarımcılar, bütün bu öğeleri kapağın üzerine en rahat okunabilir ya da görülebilir şekilde yerleştirmekle de yükümlüdürler. Aynı zamand işin sanatsal boyutuyla, ticari boyutunun hassas dengesini yaratabilmelidirler. Kapağın sembolik anlamı, okur kitabı okudukça kendini açığa çıkarabilmelidir, ama kapağın sadece kitap okunduktan sonra anlam kazanan derin bir içeriğinin olması, kapağın en önemli görevini gölgelemiş olur - kitap okunmadan kitabın satılmasını sağlamak. En iyi kapak tasarımı, okumadan önce, kitabın içeriğiyle ilgili hiçbir şey bilmeyen okura, kitabı merak etmesi için bir dizi neden sunabilen, okuduktan sonra da kapağın daha anlamlı gelmesini sağlayan kapaktır. Okur, kitabı okuyup bitirdikten sonra kapağa tekrar bakıp, kapakla metin arasındaki bağı görebiliyorsa, işte o zaman gerçek anlamda bir kapak tasarımı elde edilmiş olur.
Tepeye Çık
Kapak tasarımı, can alıcıdır. Bir çoğumuza çocukluğumuzdan beri, kitapları kapaklarına değil, içeriklerine göre değerlendirmemiz söylenmiştir, ancak yine bir çoğumuz bir kitapçıya girdiğimizde bu sağ duyulu öğüdü bir anda unutuveririz. Aslında, bu öğüdün doğruluğu da tartışılabilir, çünkü profesyonel yayınevleri belli bir tarz kitaplardan hoşlanan insanlara, hoşlanacakları kapak tasarımları yaratmaya çalışırlar. Dolayısıyla, kapağını beğendiğiniz bir kitabın içeriğini de beğenmeniz olasıdır. Umut dolu bir aşk romanı okumak istiyorsanız, kapağı korku romanlarına benzeyen bir kitaba ilgi duymazsınız. Yayıncılar da bunu bildiklerinden, beklentileri karşıayacak kapak tasarımları üretmeye çalışırlar. Kitabın özü, elbette metnidir. Ama bu özün bir özeti de kapak tasarımıdır. Başarılı bir kapak tasarımı, ön kapağıyla okurun dikkatini çeker, arka kapak metniyle de okura, bu kitaba para ve zaman ayırmaya değeceği konusunda güvenceler verir. Ön kapak kitabınızın reklamıdır, kitabınızın satabilmesi için en önemli öğe. Kitabınızın bir film olduğunu düşünün; ön kapak, filmin afişidir; arka kapak ise filmin 30 saniyelik fragmanıdır. Ön kapak, okurda bir merak uyandırmalıdır ve okurun daha fazlasını istemesini sağlamalıdır; arka kapak ise kitabınızın sunacağı deneyim ve tatlara okurun zaman ve parasal yatırım yapmasını sağlayabilmelidir.
Nasıl ki hikayenizi belli bir kitlenin beğeneceği türde yazdıysanız, kapağınız da o kitlenin beğeneceği estetik öğleri içermelidir. Bilim kurgu romanı okurları, güller ve kırık kaplerle süslenmiş bir kapağa bakmazlar bile; polisiye romanı okurları da uzay gemileri ve gezegenlerden oluşan kapaklara bakmazlar. İyimser, umut dolu ve aydınlık bir şeyler okumak isteyenler, melankolik renklere ve ıssızlığın öne çıktığı kapaklara ilgi duymazlar. Macera romanı okurları, kapağında klasik tablolar bulunan kapaklara ilgi duymazlar. Kapak tasarımını düşünmeye başlarken, öncelikle kitabınızı nasıl bir kitlenin beğeneceğini kendinize sorun. Ardından bu kitlenin beğeneceği görsel öğleri düşünün. Sizin kitaplığınızdaki kitapların kapaklarını inceleyin. Türkiye'yi boydan boya bisikletle geçen bir bisikletçinin hikayesini anlatıyorsanız örneğin, okurunuz yolculuk romanlarından hoşlanan bir kitledir. Yollar, pastörel manzaralar, sınırsız bir gökyüzü bu tür kitaplardan hoşlanan okurun ilgisini çekecektir. Çalışmanız bir roman ise, kapakta insan öğesinin bulunması her zaman işe yarar. (Aksi takdirde, sadece doğa betimlemesi bulunan bir kitap, bir şiir kitabı giri görünebilir) Yatırımcılıkla ilgili bir kitabın kapağında, madeni paralar, istatistiker ve canlı renkler olabilir. Bu kitapları okumak isteyen bir okurun gözleri, bunları arayacaktır çünkü.
Aynı şekilde tutarlı olmanız gerekir. Kapağınızda kullandığınız görseller, yazı karakterleri ve renkleri, daha geniş bir pazarlama stratejisi düşünüyorsanız, afişlerinizde, reklamlarınızda ve ayraç gibi pazarlama öğelerinde de kullanmalısınız. On binlerce kitabın arasında, sizin kitabınızın kapağının karakterini oluşturan şey, renkler, yazı karakterleri ve görsel malzemelerin bir birleşimidir. Bu birleşimi bütün yayıncılık süreci boyunca, korumalısınız ve insanlarda göz aşinalığı yaratabilmelisiniz.
Kapak tasarımınız için fikir arıyorsanız, bunun için yapabileceğiniz en iyi şey online ya da gerçek kitabevlerinde gezinmektir. Türkiye'de çok sayıda iyi kitap kapağı olduğu gibi, piyasada çok büyük miktarda da yanlış yapılmış, özensizce hazırlanmış ve kötü basılmış kitap kapağı da bulunmaktadır. Bunları inceleyin. Kitabevinde insanların hangi kapaklarla daha çok ilgilendiklerini gözetleyin. O türde diğer kitapları inceleyin, onlara niye insanların ellerinin gitmediğini düşünün. Güzel kapak tasarımlarını bol bol bulabileceğiniz yerler uluslararası online kitabevleridir. Amazon.com, BN.com, libri.de gibi sitelerde Avrupa ve Amerikalı zevklere hitap eden kapakları inceleyebilirsiniz. Bu sitelerde çok satanlar listelerine girin ve burada olan bütün kitaplardaki ortak özellikleri bulmaya çalışın.
Tepeye Çık
Renk ve Marka Psikolojisi
Renkler, hislerdir. Alışverişe çıkan insanların bir ürün hakkındaki duygularını etkilemek için en güçlü yoldur. Kitabınızın kapağını düşünürken, belirli renklerin uyandırdığı belirli hisleri de düşünün. Geleneksel olarak "sıcak renkler" duyuları canlandıran renklerdir. Spektrumun (tayfın) kırmızı, turuncu ve sarı gibi renkleri içeren kısmı, ısı yayan renklerden oluşur ve duyusal ve duygusal bir canlanma sağlarlar. Sıcak renkler "yakınlık" hissi ve dolayısıyla ürüne karşı bir sempati uyandırabilir. Diğer tarafta soğuk renkler -yani spektrumun mavi, yeşil ve mor tarafı- canlandırıcı olmayan renklerdir ancak bunlar da rahatlama, sakinlik ve sükunet hisleri uyandırırlar.
Herhangi bir ürünün tasarımı gibi, kitap tasarımları da "markalaşmaya" uygun tasarımlardır. Her zaman belirli yazı karakterleri, belirli fontlar ve belirli bir türde görseller kullanan yazarlar, bir süre sonra çok uzaktan bile tanınabilir olurlar. Eserleri de nitelikliyse, bu yazarlar "markalaşmış" yazarlardır. Orhan Pamuk'un bütün kitaplarının kapaklarında aynı çerçeve stili, aynı yazı karakteri ve sık sık birbirine benzer kolaj çalışmaları olduğunu düşünün. Artık ortalama bir okur bir Orhan Pamuk kitabını, daha yazılarını okumadan, tanıyabilir. Tasarımcılar sadece göz alıcı kapak tasarımları yaratmaya çalışmazlar, aynı zamanda, tasarımlarda da kolay algılanabilir ortak bazı öğeler kullanarak, uzun vadede marka sadakati de yaratmaya çalışırlar. Birkaç kitap yayınlatmayı düşünüyorsanız ya da bir seri üzerinde çalışıyorsanız, işin bu tarafını da göz önünde bulundurmanızda yarar var.
Tepeye Çık
Okham'ın Usturası
Tasarımda "yalınlık" fikri yeni değil. Yalınlık ilkesinin 14. yüzyılda yaşamış İngiliz bir mantıkçı olan Ockham'lı William'dan beri kuramsal bir temeli vardır. Okham'ın Usturası sadece tasarımda değil, bilimlerde ve tüm alanlarda yalınlığın karışıklıktan her zaman daha üstün olduğu tezine dayanır. Bu teze göre, tasarımda kullanılan gereksiz her öğe, bütünün estetik etkisini ve gücünün azaltır. Tüm estetik ve teknik kurallara uymalarına rağmen, bir tasarımın başarılı olmasını, birinin de başarısız olmasının arkasındaki en temel neden budur. Okham'ın Usturası teorisi, sadece tasarımda değil, yazmanın kendisinde de vardır. İyi bir yazar, yazdığı metni saatlerce baştan geçirir, keser, biçer, kısaltır... ta ki metnin "temiz" olduğuna emin oluncaya kadar. Bu "temizlik" denilen şey, bütün gereksiz öğelerden, uzatmalardan ve tekrarlardan arınmış bir metni ifade eder. Kapak tasarımcısının elde etmeye çalıştığı şey de bundan farklı değildir. Bu kez sözcüklerin yerinde görsel öğeler vardır, ama fazladan konmuş bir görsel öğe, gerekmediği halde kullanılmış bir renk tasarımın gücünü ve etkisini bir anda yok edebilir. Diğer tarafta "yalınlık" soyutluğa ve anlaşılmazlığa varmamalıdır, ama gereğinden fazla şeyi açıklamaya da çalışmamalıdır. Okham'ın Usturasına sadık kalmak, kapak tasarımında içerik ve yalınlığın hassas bir dengesini tutturmanızı sağlayabilir.
Tepeye Çık
Çekici bir kapak tasarımı, görsel malzeme ve metnin hassas bir birleşimiyle elde edilir. Vasat bir kapak tasarımıyla sıradışı bir kapak tasarımı arasındaki en temel fark öğelerin doğru ya da yanlış yerleştirilmeleridir. Yazıların kapaktaki görsellerle olan ilişkisi, yazıların karakteri, yoğunluğu, satır aralığı, harf aralığı... görsel kadar yazı da kapağın bir tasarım öğesidir ve doğru kullanılmalıdır. Kapak yazıya boğulmamalıdır ama bir deterjan kutusu gibi sadece kitabın adında da oluşmamalıdır. Hitap edilen kitle okumayı seven bir kitle olduğuna göre, kapak tasarımında yazıdan kaçmaya gerek yok. Yazı ve görsellerle renklerin etkileşimi, yalınlık ve ayrıntının uyumu ve dengesi iyi bir kapak tasarımı elde etmek için dikkat edilmesi gereken diğer faktörlerdir.
Tepeye Çık
Ön Kapak Öğeleri
Bütün yayıncılık sektörü, okura çarpıcı kitaplar sunmak üzerine kuruludur. Bu çarpıcılığı sağlayan başlıca öğe de kitabın ön kapak tasarımı olduğuna göre, aslında bütün yayıncılık sektörü, çarpıcı kitap kapaklarına bağlı denilebilir. Sadece kapak tasarımıyla inanılmaz başarılar elde etmiş, sayısız kitap vardır. Özellikle, belirli bir kitap için değil ama kitapçıyı "gezmek" için kitabevine uğrayan müşteriler, çoğunlukla gözlerine hitap eden kitapları alıp kasaya yönelirler. Kapak tasarımıyla ilgilenirken, bu kitleyi mutlaka dikkate almak gerekir. Müşteriler bir kitabevine, belirli bir kitap için gelmemişlerse, bir kitabın onların ilgisini çekebilmesini sağlayan gb faktör vardır: Kitabın kitabevindeki konumu (vitrinde mi duruyor, kasa önünde mi, raflarda mı), kitabın sergilenişi (kapaktan mı sergileniyor, sırttan mı) ve kapak tasarımı. Kitabevleri, kitabın nerede duracağına kendileri karar verdiklerine göre, aynı şekilde hangi kitabın sırttan, hangisinin ön yüzden sergileneceğine de kendileri karar verdiklerinden ötürü, yayınevinin ve yazarın söz hakkının olduğu tek faktör, kapak tasarımıdır. Kitabevi, kitabınızı en güzel şekilde sergilese bile, kitabınız diğerlerinden daha baskın, daha dikkat çekici bir görüntüye sahip değilse, arada kaynar gider. Özellikle ilk kitabını yayınlayan yazarların kapaklarının daha da iddialı olması önem taşımaktadır. Yazar adının bir reklam öğesi ya da bir satış nedeni olmadığı durumlarda, okurun dikkatini çekmenin tek yolu kapak tasarımıdır. Bugün bir Yaşar Kemal kitabının satması için kapak tasarımının o kadar da önemi yok; Orhan Veli her tür kapakla aynı satış rakamlarına ulaşır. Ama ilk defa kitabınız yayınlanıyorsa, Oscar törenine ilk defa katılan bir oyuncu gibisiniz. Herkes kıyafetinize göre sizi değerlendirecek. Çoğu yeni yazarın kitabında ön kapakta yazarın adı (küçük - nitekim isminiz okura henüz bir şey ifade etmeyecektir), kitabın adı (daha büyük - çarpıcı bir isim satışı etkileyebilir) ve kitabı tanıtan bir kanca metin bulunur.
Tepeye Çık
Sırt Öğeleri
Cinius Yayınları, yayınevinin kurumsal bütünlüğünü sağlamak için, tüm sırtlarda aynı yazı karakterini, aynı boyutu kullanır ama sırt rengini kitabın ön ve arka kapağına uyumlu bir renk olarak seçer. Yazarın kurumsal olarak sağlam duran bir yayınevinden çıkmış olması, kitabına duyulan güvene katkı sağlayacağı için, birçok yayınevi gibi, biz de bu yöntemi tercih ediyoruz. Ancak Destekli Kişisel Yayıncılığın bir gereği olarak, son söz her zaman yazarda olduğundan, yazar, dilerse alternatif bir sırt çalışması isteyebilir. Bu durumda, yazarın beklentileri doğrultusunda bir sırt çalışması yapılmaktadır. Sırt tasarımının sade olması, yazı karakterlerinin abartısız olması, zaten dikey yazılmış bir yazı olduğu için, okunma kolaylığı sağlamaktadır. Fazla süslü ya da zor okunan karakterle hazırlanmış sırtlar, ters bir etki yaratır ve okurun gözünü sırttan kaçırmasına neden olur.
Kitabınızın ön sözünü ya da girişini ünlü ya da söz sahibi birileri yazmışsa sırta "XXXX'in Önsözüyle" ibaresi de konulabilir.
Tepeye Çık
Arka Kapak Öğeleri
Kitabın ön kapağıyla okurun ilgisini çekebildiyseniz, yolun yarısın geldiniz demektir. Ancak hala okura, kitabınızı alması için yeterince veri sunmuş değilsiniz. Ön kapağı beğenen okur, ilk iş olarak kitabın arkasını inceleyecektir ve buradaki kapak metnini okuyacaktır. Kapak metninin çok küçük puntoyla yazılmış olması, okumayı zorlaştıracaktır; ama gereğinden büyük puntoyla yazılmış olması da kitabı "basitleştirecektir." Normalde kitabın içinde kullanılan yazı boyutundan bir ya da iki karakter daha büyük boy yazı karakteri kullanılır. Kapakta ön kapakta yazıldığı şekliyl kitabın adı ve yazarın adı da yer alır, ama boyutu daha küçüktür. Yazar biyografisini -kitap biyografik bir çalışma değilse- kapağa koymanın gereği yoktur; zira hiçbir okur, yazarın hayat hikayesinden etkilenip bir kitap almaz. Kurgulu kitaplarda (roman, öykü) en iyisi, çarpıcı bir kaç paragrafla okurun ilgisini çekebilmek ve merakını uyandırabilmektir. Ama bazı yazarlar, kitabın içinden çarpıcı bir bölüm koymak isteyebilirler. Merak uyandıcı ve ilgi çekici olduğu sürece bunun hiçbir zararı yoktur. Kurgu-dışı kitaplarda ise kitabın içeriğini özetlemek en iyisidir. Kitap hangi sorulara yanıt veriyor, kitap nelerle ilgileniyor ve size ne sunmayı vaadediyor. Bunları olabildiğince kendine güvenen ama reklam kokmayan bir dille anlatabilmek gerekir. Tezler ve benzeri akademik çalışmalarda sık sık kitabın önsözünden ya da arka sözünden açıklayıcı paragraflar kullanılabilir. Kitabın arka kapağında yazarın resminin olması, kitabın satışını olumlu bir şekilde etkilemeyeceği için, yazar medyada ünlü ve yüzü tanınan bir isim değilse, genelde tavsiye edilmez. Kötü çekilmiş, amatör bir resim ise tersine, kitabın satışını olumsuz yönde etkileyebilir. Ne olursa olsun resim kullanmak istiyorsanız, resmin profesyonel bir fotoğrafçı tarafından çekilmiş ve sizin yazar kimliğinizi öne çıkaracak bir resim olmasına dikkat edin. Bilgisayar başında, bir kitaplığın önünde, bir kitap karıştırırken çekilmiş bir resim olabilir. Vesikalık ya da tatil resimleri gibi ilgisiz yerler ve ortamlarda çekilmiş resimlerden, yeni bir yazar olduğunuzu unutmayarak, uzak durmanızda fayda var. Kürşat Başar Kız Kulesi'nde çeklimiş bir resmini koyabilir, çünkü hikayeleri genelde İstanbul'da geçiyordur. Aynı şekilde Yaşar Kemal bir pamuk ovasından sizi selamlayabilir. Ama siz, henüz yeni bir yazarsınız ve bu tür pozlar okura birşey ifade etmeyecektir.
Tepeye Çık |